Sunday, April 2, 2023

“Two processions” / “Dos procesiones”

A litany based on Matthew 21:1-11 / Una letanía basada en Mateo 21:1-11


Close up of palm leaflets that look like swords / Toma cercana de folíolos de palma que lucen como espadas

by/por Magdalena I. García

Jesus approached Jerusalem from the East;
the Roman Army invaded the city from the West.
Blessed is the One who comes in the name of a new day.

Jesus came from the village of Bethphage, “house of unripe figs”;
the Roman Army marched from Caesarea, its military capital.
Blessed is the One who comes in the name of peace.

Jesus proclaimed release to the captives;
Cesar subjugated the people to maintain order and control.
Blessed is the One who comes in the name of freedom.

Jesus borrowed a donkey, a symbol of service;
the Roman soldiers rode on horses, a symbol of power.
Blessed is the One who comes in the name of humility.

There were two processions
on that first Palm Sunday,
and there are still two processions
on our streets every day:
some incite violence and bear swords,
while others promote harmony and bear palms.
And every morning,
with each word and posture
we choose which one to join
and we condemn
our own life and the world
to the consequences.


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Jesús se acercó a Jerusalén desde el este;
el ejército romano invadió la ciudad desde el oeste.
Bendito Aquel que viene en el nombre de una nueva era.

Jesús vino de la aldea de Betfagé, “la casa de los higos verdes”;
el ejército romano marchó desde Cesarea, su capital militar.

Bendito Aquel que viene en el nombre de la paz.

Jesús proclamó liberación para los cautivos;
César subyugó a la población para mantener el orden y el control.
Bendito Aquel que viene en el nombre de la libertad.

Jesús pidió prestado un burro, un símbolo de servicio;
los soldados romanos montaban caballos, un símbolo de poder.
Bendito Aquel que viene en el nombre de la humildad.

Hubo dos procesiones
aquel primer Domingo de Ramos,
y todavía hay dos procesiones
en nuestras calles cada día:
algunas incitan violencia y portan espadas,
otras promueven la armonía y portan palmas.
Y cada mañana,
con cada palabra y postura
elegimos a cuál unirnos
y condenamos
nuestra propia vida y el mundo
a las consecuencias.


© Magdalena I. García

Permission granted for liturgical use with author credit. / Se concede permiso para uso litúrgico con crédito a la autora.


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